• De Voetbalacademie van Trekvogels

De Voetbalacademie bestaat nu alweer 8 jaar. Iedereen binnen de club heeft al wel iets erover gehoord of het grote reclamedoek van de Voetbalacademie gezien bij de ingang. Maar voor veel mensen is toch niet helemaal duidelijk wat de Voetbalacademie nu precies doet. De hoogste tijd dus voor een interview met de twee oprichters ervan: Ferry van Merrienboer en Arno van Suilen.

Waarom hebben jullie de Voetbalacademie opgericht?

Met de selectieteams van de pupillen spelen we al jaren op het hoogste niveau. Deze teams worden goed getraind en begeleid. Wij vinden dat ook de spelers en trainers van de lagere jeugdteams zich op hun eigen niveau moeten kunnen ontwikkelen. Daarom hebben we de Voetbalacademie opgericht. Behalve het opleiden van de jeugdspelers en -trainers, wil de Voetbalacademie ook de betrokkenheid en het enthousiasme van ouders en senioren bij de jeugd vergroten, en naar de buitenwereld toe het gezicht zijn van de jeugdafdeling van Trekvogels. Daarnaast fungeert de Voetbalacademie als steunpilaar voor het jeugdbestuur.

Wat doet de Voetbalacademie?

Wij verzorgen in een seizoen ongeveer acht tot tien extra trainingen op vrijdagavond. De helft daarvan is voor de M/JO13 tot en met de JO10-jeugd, en de andere helft voor de JO9 tot en met de JO7. In de winterstop vinden de trainingen plaats in de Ark van Oost. Deze trainingen worden drukbezocht, zo'n 50 tot 100 spelers per training. Bij deze trainingen staat naast het plezier de ontwikkeling van de voetbaltechniek voorop, geheel in de sfeer van Wiel Coerver. Ook worden alle jeugdtrainers van Trekvogels uitgenodigd voor deze trainingen, zodat ook zij kennismaken met deze techniektrainingen. De keepers worden deze avonden getraind door Richard Grooff.

Wat doet de Voetbalacademie nog meer?

We hebben een fantastisch website laten bouwen. Zie www.vavvtrekvogels.nl. Daarop kunnen de spelers zich aanmelden voor de trainingen op vrijdagavond. Ook zijn daarop filmpjes te zien van alle voetbalbewegingen die we oefenen op de trainingen. Deze filmpjes zijn opgenomen met spelers uit de JO11-1 en JO13-1 van Trekvogels. Verder zijn op de website het laatste nieuws en de agenda terug te vinden.

Daarnaast hebben we een Handboek Techniektraining uitgegeven. Daarin staan alle voetbalbewegingen en oefenvormen beschreven.  Dit boekje is uitgereikt aan alle jeugdtrainers. Ook andere clubs hebben inmiddels belangstelling getoond voor dit handboekje.

Al een aantal seizoenen lopen alle JO15 tot en met JO8-selectieteams tijdens hun wedstrijden in dezelfde uitgaanspakken en polo's. Sponsors kunnen de ruimte op deze pakken gebruiken voor reclame. Ook de trainers van deze selectieteams dragen dezelfde pakken van de Voetbalacademie.

Verder zorgt de Voetbalacademie ervoor dat jaarlijks een scheidsrechterscursus voor ouders en junioren worden georganiseerd, alsmede dat jeugtrainers een KNVB-pupillentrainerscursus kunnen volgen.

Al enige jaren organiseert de Voetbalacademie in de voorjaarsvakantie voor de Erima-voetbaldagen. Samen met enige trainers van Brakkenstein worden gedurende drie dagen trainingen verzorgd voor M/JO13 t/m JO7-spelers. Tussen de middag wordt er dan geluncht in het clubhuis.

Ook zorgt de Voetbalacademie ervoor dat de JO11-1, JO11-2 en JO9-1 jaarlijks meedoen aan een fantastisch driedaags toernooi  in Heerenveen. Met drie jeugdteams overnachten we dan in een kampeerboerderij op het Friese platteland. Ook zorgt de Voetbalacademie ervoor dat de JO11-1 jaarlijks meespeelt op toernooien bij PSV en NEC.

Verder organiseert de Voetbalacademie  het jaarlijkse vier-tegen-vier-toernooi om de Leo Noordermeer-Cup. Het seizoen sluiten we af met een spellenmiddag en een barbecue voor alle spelers, ouders, betrokkenen en sponsors. Ook heeft de Voetbalacademie het initiatief genomen om het clubblad In Vogelvlucht nieuw leven in te blazen.

Wie zijn er betrokken bij de Voetbalacademie?

Ferry en Ben Klaassen zijn de hoofdcoördinatoren. Arno van Suilen  is verantwoordelijk voor het voetbaltechnische gedeelte. Freek Hopman werft de sponsors, zodat de Voetbalacademie zich volledig zelf kan bedruipen.

Ook de betrokkenheid van ouders is groot. Zo zijn er ouders die bij het clubblad betrokken zijn, die posters maken, de communicatie, de sociale media of nieuwsbrief verzorgen of de kleding van de jeugdselectieteams beheren.

Verder proberen we de betrokkenheid van het eerste elftal bij de Voetbalacademie te vergroten. Zo werd de feestelijke training rond het 90-jarig bestaan van Trekvogels volledig verzorgd door de spelers van het eerste elftal. Daar waren we erg blij mee. Soms  zijn er bij een training  van de Voetbalacademie wel twee of drie spelers van het eerste elftal aanwezig om training te geven. De Voetbalacademie is een onderdeel van de club en wil daarvan graag deel uitmaken. Daarom vinden we de betrokkenheid van de senioren, en het eerste elftal in het bijzonder, zo belangrijk.

Wie betaalt alle activiteiten van de Voetbalacademie?

Deelname aan de veld- en zaaltrainingen van de Voetbalacademie is gratis voor alle jeugdspelers van Trekvogels. Voor deelname aan de  eindejaarsbarbecue en voor de presentatiepakken van de selectieteams wordt een bijdrage gevraagd. Voor het overige wordt de Voetbalacademie volledig bekostigd uit sponsorinkomsten. Verder kan iedereen voor 50 euro "vriend van de Voetbalacademie" worden. Een overzicht van alle inkomsten en uitgaven lag voor iedereen ter inzage op de algemene ledenvergadering.

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

Uiteraard gaan we door op de ingeslagen weg. Met een grote betrokkenheid en veel enthousiasme van spelers, trainers, leiders, jeugdbestuur, sponsors, ouders en senioren. Alleen dan kunnen we de Voetbalacademie, en daarmee de jeugdafdeling van Trekvogels, tot een blijvend succes maken.